De prefab bouw heeft de laatste jaren een enorme verandering ondergaan. Waar er in het verleden uitsluitend gewerkt werd met betonnen en/of gipsen blokken doet de prefab bouw steeds meer zijn intrede.

Bouwbedrijven zien in dat het in de fabriek opstellen van gehele skeletten voor gebouwen een stuk voordeliger is dan ter plaatse pas beginnen met metselen. Als voorbeeld nemen we de scholenbouw. Waar in de scholenbouw voorheen ruim 13 maanden werd geschat voor de bouw is dat inmiddels al teruggebracht naar 4 maanden. De combinatie van systeembouw met andere innovatieve bouwmethoden kan dus een grote tijdwinst veroorzaken. Een tijdwinst is wat ondernemers graag vertalen naar omzet. Met de systeembouw staat het in Nederland goed gesteld. Veel bedrijven gebruiken vooraf gefabriceerde stukken van een bedrijfspand om zo kosten te besparen. Om terug te komen op het voorbeeld van de scholenbouw: in de afgelopen drie jaar is een omzetstijging van de Nederlandse overheid van meer dan tien miljoen behaald. Dat zijn cijfers waar menigeen van opkijkt. Nu de prefab bouw steeds meer in trek is, speelt ook de consumentenmarkt hierop in. Veel doe-het-zelf zaken zien in dat de particulier ook belang heeft bij systeembouw.

Particulier kiest voor systeembouw in plaats van prefab bouw.

Doordat de particulier nu ook de voordelen van de systeembouw in begint te zien, ontstaat er een heel nieuwe markt. Winkelketens als de Prixas en Gommo passen hun assortiment heel slim aan. Aannemers in de scholenbouw kunnen hierdoor ook materialen bij deze winkels aanschaffen en zijn niet meer gebonden aan de vaak duurdere leveranciers van ruwe materialen. Op het moment dat de scholenbouw goedkoper wordt, kan dit uiteraard worden vertaald naar de prijs voor onderwijs. Over het algemeen kan dus worden gesteld dat de wereld van de bouw een grote ontwikkeling doormaakt. De particulier krijgt steeds meer keus en kan ook prefab bouw binnen handbereik krijgen. Op aanvraag worden grote offertes nog steeds wel bij de grote organisaties geplaatst, maar het feit dat de keuze bestaat zegt op zich al genoeg. De klant wil namelijk meer dan alleen maar voorgekauwde producten. Klant is, en blijft nog altijd koning.