Home » School en opleiding » Digitale schoolborden in Afrika

Het gebruik van digitale schoolborden in Afrika is geen succes gebleken. In een proef in het Afrikaanse land Congo is een drietal exemplaren in werking gesteld. De hoop was dat kinderen met meer plezier naar school zouden gaan, maar dat is niet gelukt. Mede door het gebrek aan een stabiele stroomvoorziening mislukte de proef. Ict op school in dergelijke landen heeft nog een lange weg te gaan. Het is nog niet te zeggen of apple onderwijs wel zal aanslaan, maar het idee voor een testopstelling is al gemaakt. Apple onderwijs wordt door de aanhangers van Microsoft uiteraard vel tegengesproken. De concurrenten zouden elkaar eens de hand moeten schudden in plaats van elkaar kapot proberen te maken. Dat is een aanname die gedaan kan worden, maar geen enkele gronde heeft. Ict op school heeft in Nederland al een prima intrede gedaan, maar zoals gezegd ligt het in Afrika nog wel even iets anders. Het is niet zo gemakkelijk om een volledig digitale omgeving te installeren. Met het gebruik van digitale schoolborden is nog maar de helft van het resultaat bereikt. Op het moment dat de digitale schoolborden zijn geplaatst moet het energienetwerk wel genoeg toereikend zijn en blijven. Zonder dit essentiële onderdeel is onderwijs namelijk totaal uitgesloten.

Digitale schoolborden op school maken veel mogelijk

Door ict op school te introduceren gaat een groot aantal mogelijkheden open staan. Het gebruik van computers in klaslokalen is zeer aan te raden. Als het gaat om het apple onderwijs kunnen vragen worden gesteld. Is Apple bijvoorbeeld beter dan Microsoft? Wel is zeker dat apple onderwijs het mogelijk maakt om met een Ipad te werken. Het gebruik van digitale schoolborden maakt het bovendien nog mogelijk om foto’s te maken van notities die zijn opgeslagen. Leerlingen kunnen aan de hand van ict op school heel eenvoudig zien wanneer en waar ze les hebben. Het is duidelijk dat er nog een lang weg is te gaan binnen het apple onderwijs, maar de eerste stappen zijn gezet.