Verschillende soorten quads

Een quad is een motorvoertuig op vier wielen, maar wordt door Nederlandse verkeerswet gezien als een driewielige auto. De quad mag in Nederland zelfs op de snelweg rijden, zolang de quad de minimale snelheid maar kan behalen en een kenteken heeft. Je mag de quad besturen met een auto (b) rijbewijs.

Je kan quads in twee categorieën onderverdelen; de sportquad en de utilityquad (ook wel landbouwquad genoemd). Onderstaand bespreken we de verschillen tussen de twee typen.

Sportquad

De naam zegt het eigenlijk al; deze quads worden gebruikt als sportvoertuig.

Ze zijn uitgerust met snelle motoren en kunnen daardoor snel accelereren en hoge snelheden behalen. Sportquads zijn niet geschikt en gemaakt om werk mee te verrichten, maar om wendbaar en snel te zijn op modderig of zanderig terrein.  Je kan deze quads ook gebruiken op bijvoorbeeld crossbanen; daar zijn de schokdempers en frames ook geschikt voor.

De meeste sportquads zijn uitgerust met viertaktmotoren, een aantal populaire sportquads zijn de Can-Am Renegade 800XR (Special edition), de Yamaha 700R en Kawasaki KFX700.

Utilityquad

Een utilityquad (ook wel landbouwquad genoemd) is een grote quad met grote banden. Deze quad is gebouwd voor werken en is voorzien van sterke motoren en meestal ook 4×4-aandrijvingen. Ze worden vaak gebruikt op boerderijen en ook rattenvangers maken tegenwoordig veel gebruik van deze quads. Ze zijn uitgerust met rekken voor- en achteraan waar je dingen op kan zetten (soms zelfs meer dan 100 kg) en er bestaat een grote reeks accessoires, bijvoorbeeld grasmaaiers, ploegen, grote opbergboxen, extra brandstoftanks en lieren.

Wil je deze quad recreatief gebruiken?  Dan zijn ze uitermate geschikt voor het ruige terreinwerk door de 4×4-aandrijving, denk hierbij aan bijvoorbeeld het doorkruisen van modderpoelen. De utilityquad is niet zo snel als de sportquad, maar wel veel sterker. Dit wil overigens niet zeggen dat de utilityquad lomp is. Met name de topmodellen kunnen net zo hard accelereren als sportquads. Deze modellen zijn een stuk krachtiger maar ook een stuk zwaarder. Ze kunnen bijna over alle obstakels heen klimmen zonder dat hierdoor het chassis ernstig beschadigd wordt, bij sportquads is dat niet het geval.

Een ander verschil is de onafhankelijke achterwielophanging. Dit zorgt er bij de utilityquad voor dat de beweging van het ene achterwiel het andere niet beïnvloedt. Dit bevordert het comfort en de grip. De sportquads hebben vaak een starre achteras, maar kunnen hierdoor wel beter driften (slippen bij het nemen van een bocht). Deze starre achteras maakt de sportquad wel veel minder geschikt voor het echt ruige terreinwerk.