Home » Computer en internet » Belangrijk bij starten van een webwinkel; usability

Bij het starten van een nieuwe webwinkel is het belangrijk om te letten op de ‘usability’; dit staat voor hoe gemakkelijk een bezoeker door je winkel kan navigeren.

Structuur

Zorg ervoor dat je webwinkel een duidelijke structuur heeft en dat alle links en knoppen op een voorspelbare plaats zijn aangebracht , zodat een bezoeker niet hoeft te zoeken of voor verrassingen komt te staan. Doe ook eens ideeën op bij andere webwinkels voordat je de structuur van je eigen webwinkel gaat bepalen.

Menu-indeling

Bekijk aandachtig hoe de keuzemenu’s op zulke sites in elkaar zitten, op welke plaats op een homepage een zoekvenster moet staan en wat de meest logische locatie is voor de ‘winkelwagen’-knop die naar het betaalgedeelte leidt.

Logische opbouw

Het woord ‘logica’ moet de rode draad vormen in de structuur van je webwinkel. De handelingen die een klant moet verrichten voordat zijn bestelling kan worden afgerond moeten een logisch patroon volgen.

Het ligt voor de hand dat je een klant eerst verleidt om een product te zoeken, hem of haar vervolgens voor een verzendwijze laat kiezen en tot slot een betaalsysteem aanbiedt.

Design

De usability van je webwinkel  heeft dus alles te maken met het design. Zet je winkel dus zo klantvriendelijk mogelijk op om te zorgen dat een bezoeker snel de producten vindt die hij of zij zoekt, om vervolgens direct door te kunnen klikken naar de winkelwagen en de betaling te kunnen afronden.

Ga je een eigen webwinkel beginnen, kies dan liever voor een wat eenvoudige maar duidelijke opzet, en niet voor een mooie maar onduidelijke site.

Testen

Laat in ieder geval altijd voordat je je webwinkel officieel van start laat gaan, de winkel testen door vrienden of familieleden. Dit niet alleen om eventuele technische mankementen in kaart te brengen, maar ook om de vormgeving en het gebruiksgemak te laten beoordelen.

Vraag ze om je webwinkel en de procedures stap voor stap door te nemen en bij ieder onderdeel te noteren hoe ze dit hebben ervaren. Dit levert je waardevolle informatie op over eventuele verbeterpunten. Zo kan je ervoor zorgen dat voor je webwinkel officieel van start gaat, je zoveel mogelijk van deze feedback al verwerkt hebt en aangepast hebt in je webshop. Dit scheelt een hoop ergernissen bij potentiële klanten!